onsdag 11. november 2009

Ikke lett å bestemme seg...

Det kværner i hodet mitt 24 timer i døgnet; planene jeg har for huset vårt...!

Vi bor jo i et 50 tallshus og fasaden idag er alt annet enn det jeg ser for meg.
Vi skal etterhvert både bygge på og skifte kledning på det eksisterende, og det skal visst ikke være bare enkelt å ta en beslutning rundt dette.
Jeg føler ikke at jeg tilhører en spesiell stil, og liker både funkis og sveitserhus... Hvordan kan man kombinere dette???
Hvitt hus, murhus, vedlikeholdsfri trekledning, sprosser, ikke sprosser....?

Huset på bildet falt jeg for første gang jeg så det i en Bo Bedre utgave, så har tatt vare på utklippet. (beklager bildekvaliteten)
Liker så godt de hvite søte sprosse vinduene i kontrast mot det røffe treverket, og spesielt de brede listene rundt vinduet.
Tror jeg må sette meg ned å lage en inspirasjons collage med de materialer, farger og stemning som jeg ser for meg... Et hus er jo ikke akkurat noe man gjør om på etter et par år, så det er viktig at vi har tenkt nøye gjennom hva vi ønsker.

Vi skal bygge på en helt ny fløy på huset og jeg ser for meg at dersom den hadde vært i hvit mur, så kunne det vært en fin konstrast mot trekledning på det resterende. Kledningen på dette huset er i cedertre, men jeg er veldig svak for osp og sibirsk lerk.
Jeg kjenner at det er godt at jeg ikke skal bygge et helt hus, for jeg hadde nok aldri klart å tatt alle de beslutningene som følger med i den prosessen;)

Ha en fin onsdag:)

17 kommentarer:

  1. Det är inte lätt, men roligt med alla beslut ;).
    Låt utsidan av huset spegla lite av insidan...en helhet...
    Jag är säker på att du kommer att fatta rätt beslut!!

    Kram
    Anna-Malin

    SvarSlett
  2. Det å behanlde kledningen/treverket på huset med jernvitrol gir jo den looken som er på bildet! Det vil jo da også bli helt vedlikeholdtsfritt etterpå. Er jo ingen som reklamerer med det, det ville jo vært en katastrofe for alle de som leverer maling om flere benyttet seg av en slik behandling! Jeg synes kombinasjonen med et gammelt hus i tre og et påbygg i mur/funkis kan funke fint! Det skiller det gamle fra det nye. En idé collage er alltid lurt :) Jeg drømmer om at vi en dag skal bygge oss et funkishus. Lykke til :-)

    SvarSlett
  3. Ååh jeg ser for meg huset allerede! Super spennende! Det huset på bildet var kjempe lekkert, og har passet godt til et moderne tilbygg i hvit mur/betong;) når skal dere sette igang?

    Den lomme oppbevaringsplata i sink fra housedoctor er bestil, og jeg får den til innkjøpspris, så hvis du vil ha den så kan jeg sende den til deg;)

    SvarSlett
  4. Utrolig lekkert hus helt enig der..
    og tror det hadde vært lekkert med lerk og mur på den nye delen.. herlig med sånne kontraster..
    ha en flott kveld
    klem victoria

    SvarSlett
  5. det huset der var utrolig pent.
    enkelt..og tidløst tenker jeg.
    lykke til med planlegging.

    SvarSlett
  6. Skjønner beslutningsvegringen din, jeg som brukte et halvt år på å bestemme meg for håndtak på kjøkkeninnredningen - og endte opp med å kjøpe på Ikea til slutt... Lykke til med palnleggingen, en collage er nok lurt.

    SvarSlett
  7. Dette huset likte jeg også, selv om jeg kunne spart meg for de to loftsvinduene på toppen. Det så bare merkelig ut når de var innklemt der de var *ler* Ellers så skjønner jeg godt at dere sliter med å bestemme dere, men med din stilsans er jeg sikker på at resultatet blir knallbra uansett :)

    SvarSlett
  8. Tack för det här inlägget! Så skönt att veta att det finns fler därute i världen som har svårt att bestämma sig. Jag gruvar mig så för alla beslut som ska tas med vår övervåning när det är dags att börja bestämma golv, badrumsinredning......

    Kram L

    SvarSlett
  9. Spännande planer, men svåra beslut...

    Kram Mariette

    SvarSlett
  10. Lekkert hus, litt utenom det vanlige, men det hadde passet inne på ø`en;) Jeg spøkte med at du ville ha han for deg selv:) Kjenner igjen følsen,vi var på sykkeltur i sommer. Da kom jeg over en som hadde hele hagen, STOR hage alltså med masse gamle møbler og saker.Jeg trodde jeg så syner.. Vi dro tilbake en annen dag, men da hadde han sluttet med alt sammen..:( Tror du gjeipen hang da eller.. Ikke greit det der.. Ha fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
  11. Heia vennen og tusen hjertelig for dine skjønne ord;)
    Det er så maaaange lekre innlegg her fra herlig ferietur og utfordring så vi blir enda mer kjent med deg og ikke minst dette siste innlegget hvor jeg kjenner meg så innmari igjen! Har vært akkurat der du er nå, smakt på både sveitser og funkis men endte med et hus i den stilen du viser her;) Skal sende deg en mail jeg tror jeg;)
    Ønsker deg en fortsatt fin~fin kveld!
    Klemmer.

    SvarSlett
  12. Hi~hi, finner ikke noen mailadresse til deg jeg. Skulle så gjerne ha skrevet noen ord til deg så hvis det er greit for deg ville jeg bli veldig glad hvis du sendte den til meg;)
    Nattaklem.

    SvarSlett
  13. det er vanskelig aa bestemme seg naar man skal bygge et helt hus, men kan ikke skjoenne at det blir mye mindre du maa bestemme;-)
    Kombinasjons ideen er god, veldig god - og da passer det godt med et markant skille mellom de to delene - sa funkis kobinert med 50 talls burde bli flott. Ser for meg spesielt soveromma i den gamle delen - man trenger ikke saa mye vinduer og lys der man skal sove .- men samtidig savner jeg vindussprosser i stua mi....;-) Gleder meg til aa se fortsettelsen!!!

    SvarSlett
  14. ..lett å få beslutningsvegring i slike viktige avgjørelser.. man kan jo liksom ikke akkurat ombestemme seg heller!!
    Personlig er jeg svak for hvite hus, med ekte sprossevinduer.. samtidig kan jeg lett bli begeistret for andre valg, for eksempel det du viser frem i ditt innlegg. Skjønner godt du falt for det, ja!
    Kvalitet er superviktig - uansett hva du bestemmer deg for. Å bruke det lille ekstra for å få god kvalitet er verdt hver krone..

    By the way, så har jeg tatt utfordringen fra deg i dag ;o)
    Klem J.

    SvarSlett
  15. Hei, så utrolig fin blogg du har her. Masse fine bilder. Love it!Legger meg til som følger her. Ha en strålende dag!

    SvarSlett
  16. Hei Kjersti! Takk for hyggelig hilsen på siden min. Bare koselig om du legger meg til listen din:) Du er allerede på min, fantastisk fin blogg! Flott hus dere har også.
    Klem Marainne

    SvarSlett
  17. Flappewrark
    [url=http://healthplusrx.com/gotu-kola-facts]gotu kola facts[/url]
    wretryanaelia

    SvarSlett