torsdag 30. september 2010



Litt flere bilder
og fremgangsmåte på sofabordet...






Jeg har rett og slett ikke hatt tid til å vise så mange bilder av det nye, hjemmesnekrede bordet mitt foreløbig, så her om dagen fikk jeg endelig knipset litt;) Mange har lurt på fremgangsmåten, og jeg kan love at den ikke er så avansert! Jeg blir jo litt stolt når jeg faktisk får mail fra mannen til en av dere som leser bloggen min, og han lurer på hvordan dette lages;) Hans kone hadde nemlig lyst på et lignende bord! (svar kommer til deg på mail)






Målene avhenger jo av størrelsen på sofaen. Jeg valgte 5 stk., 15cm brede bord, og la dem side ved side for å måle totalbredden av disse. Deretter lagde jeg først en ramme av litt tykkere bord  (men samme bredde), rett og slett for at de tåler litt mer. Jeg har ikke brukt vinkler, kunn skrudd bordene sammen på øyemål...



(bildeveggen er "under construction", og den store S´en kommer
fra webbutikken til Josefine, In My House)


Etterpå skrudde jeg på toppbordene, ved å begynne på den ene siden. (Jeg lagde et overheng på noen mm). Har man laget rammen med utgangspunkt i totalbredden på disse bordene, så skal det jo gå greit opp. og overhenget bør bli likt på begge sider. Det samme gjøres etterpå på undersiden av bordet. Før bordene skrues på satt jeg også et bord på høykant, tvers over midten, for ekstra støtte.






Når alt er skrudd sammen, monteres 4 hjul på hvert av hjørnene på undersiden. Jeg kjøper de fleste av mine hjul på Clas Ohlson. Til slutt beiset jeg bordet med Drivved Interiørbeis fra Jotun. (jeg må innrømme at jeg droppet og beise undersiden;)



Mange har lurt på hvor man kjøper rupanel, og det får man hos Maxbo, Byggmakker o.l.... Det er rett og slett innvendig kledning, med én ru side, og én fin side.
På dette bordet valgte jeg til slutt å ha den fine siden opp, rett og slett med tanke på vedlikehold. (På gavlelen på soverommmet, derimot, har jeg den ru siden ut, over hele)



Jeg nevnte jo at jeg hadde besøk av en journalist og en fotograf fredag for to uker siden, og i går kom reportasjen på trykk! Tønsbergs Blad, min lokalavis, kom på hjemmebesøk i forbindelse med Dagbladet nominasjonen, og resultatet av det, ble 4 helsider i boligmasinet:) Jeg synes reportasjen ble kjempefin, og jeg skal prøve å få tatt noen bilder av den, så dere kan se.




Nyt dagen

klem Kjersti






29 kommentarer:

  1. Du er så flink! Alltid noe spennende å se på her inne :)
    Ha en fin dag
    FF

    SvarSlett
  2. Det bordet er så fint! Du er utrolig flink til å få til ting altså.
    Hadde vi hatt hvite gulv hadde jeg jammen meg prøvd meg på det samme.

    Passer perfekt i stua di. Elsker stylingen. Den store S'en var prikken over ien.

    Moro med reportasje. Vil gjerne se. Min kommer om en uke og jeg er kjempe spent...
    Klem fra meg

    SvarSlett
  3. Heisan!

    Bordet er virkelig tøft og så artig det må være å ha laget det selv!
    Kult.

    Som følger av bloggen din var et ekstra artig å lese den fune reportasjen i Tønsbergs blad i går.

    Gleder meg til å følge med videre. Spesielt til inspirasjonsveggen hos Jotun ;-)

    Lykke til.

    Klem fra Lykkeliten

    SvarSlett
  4. Takk så mye for bordoppskrift. Det frister jo litt å finne fram sag og hammer og skrujern og sette i gang. Du tar veldig fine bilder og det ser så delikat ut. Nå må jeg ikke drømme meg vekk lenger, og heller gjøre det jeg er betalt for, nemlig å jobbe. :-)

    SvarSlett
  5. Meget lekkert!! Også er du så flink på bilder! Lekkert :)

    SvarSlett
  6. Du er så flink! Det ble bare SÅ lekkert!! Hva skulle vi gjort uten deg! Nå vet vi hva slags prosjekt som skal foregå hos oss:) Bildene dine ble veldig fine, flink du er til å knipse:)

    Klem!

    SvarSlett
  7. Veldig inspirerende og ikke minst nyttig å få en oppskrift. Er selv i gang med å bygge nytt hus og får hele tre stuer å innrede, så da tror jeg noe liknende vil passe bra i kjellerstuen.

    Jeg har også falt for den fine lykten du har på bordet, kan du være så snill å fortelle hvor du har kjøpt denne? (Beklager at jeg maser, men den er så fin og jeg har lenge lett etter noe liknende...)

    Hilsen Ingrid

    SvarSlett
  8. Det er så fint det bordet! :) Eg har planer om nytt bord på loftstova? Kom over noko gamalt fint noko i sommar. Det blir hjul under der også :) Praktisk, spesielt når ein skal vaske, og ikkje kan løfte tunge ting. Men først må eg få gjenstanden i hus!

    Ha ein nydeleg dag!
    Klem E :)

    SvarSlett
  9. råcoolt... du er superflink!

    SvarSlett
  10. Kjempefine bilder, Kjersti:) Du er så flink!! Vi har stemt på deg i konkurransen:)

    Klem:)

    SvarSlett
  11. Koser meg med nylagde scones, te, og bloggen din! Tøft og fint bord! Ekstra stor stas når det er selvlaget!

    Kan jeg spørre deg om hvor du har kjøpt lykten som står på bordet? Den likte jeg også veldig godt. Detaljrik, men enkel.

    Mvh

    Mary

    SvarSlett
  12. Koser meg med nylagde scones, te, og bloggen din! Tøft og fint bord! Ekstra stor stas når det er selvlaget!

    Kan jeg spørre deg om hvor du har kjøpt lykten som står på bordet? Den likte jeg også veldig godt. Detaljrik, men enkel.

    Mvh

    Mary

    SvarSlett
  13. Rålekkert ble det :-) Håper dagen din er fin.

    KLem

    SvarSlett
  14. Rålekkert ble det :-) Håper dagen din er fin.

    KLem

    SvarSlett
  15. Jeg digger det sofabordet ditt. Det sklir rett inn i interiøret som alt annet i hjemmet ditt!! Flinkis er du.
    Håper du har en nydelig høstdag!
    Klem Marie :)

    SvarSlett
  16. Hei SØTE

    Jeg må jo gratulere deg først, med Tønsbergs blad og "hjemme hos" på NIB.
    SÅ fantastisk velfotjent vennen.

    Stolt av deg :)

    Jeg digger bordet DU har snekret sammen.
    Helt perfekt for deg og din stil.

    I
    M
    P
    O
    N
    E
    R
    T

    Jeg må si
    TUSEN TAKK
    for alle de søte ordene du har lagt igjen inne hos meg.

    SÅ STAS


    Ønsker deg en sprudlende dag :)

    Klem Ida Susanne

    SvarSlett
  17. Så flott og røft. Artig når en har laget det selv. Og ekstra artig når det blir så bra. Du er veldig flink. Liker meg i "snekkerbua" selv :)

    SvarSlett
  18. åååå...
    Du har det så fiiiiint!

    SvarSlett
  19. Det er da et flot bord du har lavet, en rigtig god ide med hjul under. Hilsen Lise

    SvarSlett
  20. PS jeg har sat dit link på min side, måske du også har lyst til at linke mig?
    www.nordiskgammelt.com

    SvarSlett
  21. Du er bare superflink og tusen takk for at du legger ut oppskrift! :) Nå blir det å bytte ut Ikea bordet mot et hjemmesnekret. :) Lykke til hos NIB!
    Ha en fortsatt flott og kreativ helg!

    Hilsen Renathe

    SvarSlett
  22. Gratulere med reportasjen og gud for et fantastisk flott bord!! Dette er virkelig noe jeg og kunne tenkt meg og gjort! Trenger sårt nytt stuebord.. :)

    xoxo

    http://tessi-la-la-land.blogspot.com/

    SvarSlett
  23. Heya! Skule bare spør deg hva slags maling har du brukt for gulvet? Er det en gamle ved planker gulv eller?

    SvarSlett
  24. Hei. Lurte på en liten ting.
    Vi skal lage et lignende her hjemme, så lurte jeg bare på hvor mye ca det kostet. Om du fremdeles husker det. Holder på å planlegger en del ;D hihi

    På forhånd takk!

    MVH
    Ann Helen

    SvarSlett
  25. Hei!

    Jeg blir kjempe inspirert av bildene og prosjektene dine - og vurderer å lage et slikt bord selv.. Men, synes du det er for lavt - eller går det bra å bruke det som et vanlig salongbord?:)


    Silje

    SvarSlett
  26. David then signed οn with Dаrrell Waltrip Motorsports in
    2004 to race the NTN Вearings truck in the Ϲгaftѕmаn Truck series.
    Cheap skаteboaгd bearings are a goοd ideа if уou are on a budget аnԁ neеԁ to
    rерlacе the bearіngs in youг
    board or if you are gеtting a neω customized board.
    When buying online, theге aгe
    no long queues at the cash соunter anԁ no
    hassle of having change and carгying еverуthing back.


    Herе is my ωebѕite :: ntn tapered roller Bearings

    SvarSlett
  27. 5 Will be the scaled-down the rаdial gap in the bearing, the betteг it reallу is.
    And once уou pіck, you shοuld really pay out
    foсus whiсh the ultimate rоtation pаce for еveгy οf thеm dіffеrs.
    While in the worldωide standarԁ 4604-93, the
    radіal gap of Timken Bearing may bе labeleԁ into
    fіve gгoups, namely, grouρ two, group 0, group
    3, group fouг аnd group five.

    SvarSlett
  28. So for this today's dynamic women are choosing designer bags. The rapid growth and development of technologies have made the internet a hub of all kinds of information. But if you are wondering of the place from where to buy your perfect and beautiful diamond engagement ring then the best place from where you can buy your ring is online.

    Also visit my website fashion lady

    SvarSlett
  29. Υоuг vеhiсle is bаrely
    іnseсure when it haѕ nοt been insured; nobοԁу knowѕ
    whаt haρpens nеxt in toԁay's flying world. You might be surprised by how much more affordable it's possible for youг coveгаgе to be.
    Іf уour scoгеѕ arе
    not top notch lοok for cοmpanіeѕ that do
    not гun credit cheсkѕ to dеterminе yοur
    ratеs.

    Fееl fгеe to surf to my websіte .

    .. vehicle insurance

    SvarSlett