mandag 29. november 2010



Kalendertid




De siste forberedelser gjøres til årets adventskalender. Jeg laget denne selv i fjor, men da var den kun til pynt, og ikke i bruk. I år har jeg lyst til at lillegutt skal få sin egen kalender, og jeg innrømmer glatt at jeg ikke har handlet inn alle gavene ennå... Noen klementiner og rosinesker redder meg nok fra å komme opp med 24 ulike gaver, og jeg tror vi skal gjøre det ganske enkelt, også i år. Forventningene til en 2 åring er nok begrenset, og selve spenningen ligger vel mest i å pakke opp;) Jeg tar gjerne imot tips til hva dere erfarne mammaer gir deres små...
Kalenderen er laget med inspirasjon fra by nord sin organizer, da jeg ønsket en variant som jeg enkelt kan variere fra år til år, med tanke på innpakking. Ja ja, jeg kommer vel i mål i år også...;)



klem Kjersti



19 kommentarer:

  1. En enkel trøst kan jo være at jeg syr poser til Magnus sin kalender. Så langt er en ferdig og de sju neste ligger ferdig klippet til ;)
    Men jeg har noen tanker om innhold da - og det er pappans gamle duploklosser som skal hentes ned fra loftet og få en omgang i vaskemaskina. En toåring forventer jo ikke noe, som sagt, så vi gjør det billig og enkelt (i den grad det er enkelt å få ferdig 23 hjemmesyde poser innen 1.des, tatt i betraktning at jeg startet den første for to uker siden) :)

    God adventstid Ü Fint blir det uansett ;)

    SvarSlett
  2. Hej, det var en enkel och fin kalender :) En fin idé till kalendern fanns i vår lokaltidning här om dagen. En familj som istället för små (och ofta onödiga) saker la lappar med olika saker man kan göra tillsammans. (Baka pepparkakor, gå på café, spela ett spel o.s.v.). Idén kanske inte passar en tvååring men han växer ju!
    Tack för en fin blogg full av inspiration :)
    /Tant Brun

    SvarSlett
  3. Falt pladask for kalenderen din, da jeg oppdaget bloggen din ganske nylig. Jeg har nemlig også snust på den fra By Nord, men den ble litt i dyreste laget..
    Min snille lillesøster kasta seg forøvrig rundt, så gjett hva jeg fikk i bursdagsgave nå nettopp!? :) Litt usikker på hvordan jeg skal henge den opp, men gleder meg som en unge til gutten vår på snart 3 år skal stå opp og se den på onsdag! :))
    Ang pakketips så har jeg bl.a kjøpt doktorkoffert, som jeg har pakka innholdet fra inn èn og èn. Pakket også inn en pepperkakeform til den dagen vi skal bake pepperkaker med bestevenninna hans. Truser og sokker med en yndlingsfigur er et annet tips.
    Ser fram til flere juletips og god stemning på bloggen din! :)

    Klem Carina

    SvarSlett
  4. Synes kalenderen deres er kjempefin vennen! :-D Her er det heller ingen kalender iår, Anders reiser på jobb onsdag og Thea forstår liksom ikke helt. Hehe! ;-) Så neste år blir det. Da tenker jeg så enkelt som mulig, kanskje kjøpe et sett med for eks togleker, få en ting hver dag! :-)

    Håper du får en fin kveld. Jeg har hentet HD lampene mine idag, så jeg og A skal henge de opp nå! :-D Lykke!!


    GODKLEM J

    SvarSlett
  5. For en utrolig lekker kallender! Syns de færreste av julekallenderne jeg ser rundt omkring er særlig fine, men denne var bare nydelig!

    Tips til kallenderes: hva med å pakke inn en pepperkakeform den dagen dere skal bake pepperkaker ol. Det trenger jo ikke være en gave i hver pakke, men også noe dere kan gjøre sammen. Som du selv er inne på så er jo spenningen for en toåring mest det å pakke opp pakken..

    SvarSlett
  6. Kjempefin kalender! Dette tipset passer kanskje ikke for ateister;-) , men hos oss pakker vi inn figurene som hører til julekrybben. Så plasserer vi en og en figur i krybben, og til slutt, på julaften, - kommer Jesusbarnet på plass. Det er en koselig adventstradisjon syns vi:-)

    Med ønske om en flott adventstid!

    Silje

    SvarSlett
  7. Superfin kalender, jeg er også igang med min aller første kalender til jenta mi. Gleder meg til hun skal ta den i bruk.

    Jeg elsker adventsstaken/e dine!
    Helt herlige!

    Ha en finfin mandag!

    SvarSlett
  8. Kjempe flott er den kalenderen du sydde kjersti....
    I fjor når frøkna mi var to så kjøpte jeg et stort duplosett med dyrepark og delte det opp i 24 pakker enkelt og greit, i år blir det forskjellige playmo figurer og dyrefigurer og annet stæsj so spenner og dill små jenter liker...
    Ha en fin kveld
    klem victoria

    SvarSlett
  9. hei på deg Kjersti. Veldig fin kalender du har laget. Er veldig svak for grått, så denne kalenderen skulle jeg gjerne hatt til guttene mine. Ang gaver så synes jeg det er fryktelig vanskelig til gutter. Jeg har jo 48 gaver i år...for siden storebror på 5 får kalender, må jo mellomste på 2 også få. Men som du sier, så er det nok mest spennende for han lille å pakke opp. Jeg har etter tips fra Hanne Mette kjøpt et verktøysett på claes olson, med en del miniverktøy og snekkerbelte. Han elsker å være med å være jobbemann når jeg eller PC har prosjekter på gang. Så disse er fordelt utover noen dager. I tillegg sokker, vanter, noen små kosedyr. SÅ er han betatt av Timmy, så jeg kjøpte en pakke med småfigurer derfra som også er delt opp. Til eldstemann på snart 6 går det mye i fotballkort, fotballting, flaxlodd ( han liker det så godt) og litt godteri i helgene.

    Tipper uansett du fyller din kalender med masse gøy, så kreativ som du er!! Klem til deg

    SvarSlett
  10. Julekalender er kos! Mannen min og jeg lager kalender til hverandre hvert år. Det blir man aldri for gammel til, selv om innholdet blir litt mer avansert npr man blir eldre :)

    Kitty

    SvarSlett
  11. Din kalender ser ju verkligen superfin ut! Och kanske ganska enkel att tillverka? En idé jag tar fasta på till nästa jul...
    Ha en fin kväll / Liv

    SvarSlett
  12. Det blir sikkert kjempe fint!
    Så flink du er!
    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  13. Hei! Så fin kalender! Jeg blogger også om kalender i dag :) Mine gutter på 5 og snart 2år skal få åpne hver sin dag. Til minstemann har jeg kjøpt feks biler, dinosaurer og trepusslespill fra kremmerhuset :) Alle gaver under til under 20 kroner. Av erfaring kan jeg si at dersom det er noe som smaker ekstra godt i pakkene.. er det fare for at det forventes neste dag også. I fjor fikk storebror en liten sjokolade innimellom..og skuffelsen var stor de dagene der ikke var sjokolade...og mor ble skuffet fordi gutten ikke ble fornøyd, hehe. Så spiselige gaver har jeg styrt unna i år :)

    Lykke til med resten av kalenderen :)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  14. den ser ut til å bli kjempefin!!! flink er du :) adventsstaken din var også veldig flott :) enkelt =
    vakkert!

    Er helt sikker på at jr blir glad uansett hva som er i kalendergavene!

    klem/lisa

    SvarSlett
  15. Kjempefin blogg, og nydelig kalender! Her i huset skal vi synge julen inn! Har kjøpt SingSang kort med julesanger, 24 sanger i pakken, disse pakkes inn i hvite papirposer med pålimte glansbilder og avispapir. Kommer til å legge oppi litt ekstra lørdag/søndag.

    SvarSlett
  16. Det er så fint med slike kalendere :) Har 3 stk over 5 år her så i år ble det veldig enkelt- lego og faeries ;) Minstegutt får ikke noe stakkars, men han er bare 4 mnd da... Men da vi noen år hadde slik gavekalender kjøpte jeg bl.a inn ting de trengte: lue, votter, sokker osv. Og feks legosett som kan deles opp i mindre små gaver, funker også med mye annet (byggesett, dyrefigurer osv). En annen veldig fin ide, om man ønsker, er å lage sin egen julekrybbe! Så kan man få en figur som passer for hver dag og sette i krybben. Kanskje med en liten historie til også. Uendelig med muligheter, så får se neste år om jeg får tid og mulighet hehe... God adventstid og kos dere masse!

    SvarSlett
  17. Hey!

    I love your blog: photography, decoration, travel, food...just perfect! I folllow you from now on!!

    Hugs from Spain!

    Susana.
    www.vuelo-directo.blogspot.com

    SvarSlett
  18. Hoi Hoi wat heb jij toch een geweldige blog... heerlijk om naar je foto's te kijken ook het apparaatje wat je had helemaal tegek !!!! leuk om te doen ook ... ik hoop dat de vertaling het allemaal goed om zet in jou taal hahahaha.... nou lieve groetjes Viana

    SvarSlett
  19. Hei! Nydelig kalender! Hvor har du kjøpt den fine lys gråe ullfilten...?

    SvarSlett