tirsdag 16. november 2010


Italiensk brød i italiensk form
Foccacia som jeg liker det...




Jeg nevnte før helgen at jeg hadde vært på et morsomt "shopping oppdrag", og her ser dere resultatet.
I samarbeid med butikkjeden Rafens, som er ledende innen kjøkkenutstyr, har jeg vært så heldig å få mulighet til å teste ut et av deres produkter. Hva jeg ville teste var helt opp til meg selv, og etter å ha snust litt rundt i den innholdsrike butikken her i byen, falt valget på denne skjønnheten av en ildfast form, fra Rice. Formen er håndlaget i Italia, og jeg tenkte straks at den hadde uante bruksområder.
Jeg hadde en hyggelig prat med butikksjefen som fortalte meg at hun også hadde skaffet seg denne formen. Selv syntes hun den er perfekt til eplekake.
Rafens har nå fått en helt ny og oppdatert nettside, der man enkelt kan sjekke ut vareutvalget. 






Pga. den store størrelsen, og de høye sidene, bestemte jeg meg for å lage en Foccacia. Jeg er veldig glad i dette italienske brødet, men jeg synes noen ganger at det kan bli litt tørt. Mye av grunnen til det, tror jeg er fordi deigen har hevet for lite, og derfor ikke blir høy og luftig nok. Etterheving er alfaomega, og jo "våtere" deig, jo saftigere brød får man. Jeg fulgte en oppskrift som er tilpasset normal langpanne, og i og med at denne formen er litt mindre enn det, resulterte det i et høyt brød, akkurat som jeg håpet på.
Resultatet ser dere jo her, en 7 cm høy foccacia må jo sies å være godkjent;)
I denne serien til Rice finnes det også masse annet lekkert dekketøy, og jeg valgte meg også ut to tallerkener og tekopper i den samme mintgrønne fargen. De søte detaljene klarte jeg rett og slett ikke å motså, så nå er det bare å spare for å kjøpe mer siden...




Når man har en så vakker form å sette på bordet, blir det jo rene festen å dekke på til hverdags! Takk til Rafens som ønsket å ha meg med på dette, det var en morsom erfaring som jeg vil ta med videre.
Denne formen kommer til å følge meg i kjøkkenveien fremover, har jeg på følelsen...;)

For dere som lurer på om jeg har skiftet beite, når det kommer til bloggkategori, så kan jeg love at Kjerstis Lykke ikke har blitt en matblogg;) Men det er ingen tvil om at jeg liker å lage mat, og det som nesten er enda morsommere er jo faktisk å fotografere den!
Jeg prøver å holde igjen litt merker jeg, for jeg vil ikke at jula skal komme alt for tidlig her inne;) 
Det er jo bare det jeg går rundt og tenker på om dagen, så om en uke eller to, blir det godt å kunne frigjøre alle idéer for jula 2010!



Nyt dagen
klem Kjersti



28 kommentarer:

  1. God morgen Kjersti,
    Rafens har mye fint! Skal sjekke ut den nye siden deres. Elsker slike former, og denne var jo bare lekker! Lettvint er det også - med en middagsform, og som du selv sier de kan brukes til så mangt.
    Ønsker deg en god dag!
    Anna

    SvarSlett
  2. God tirsdagsmorgen :)

    Det var virkelig en nydelig serie og Foccacia brødet så fantastisk godt ut! Jeg er ikke så begeistret for oliven men jeg elsker Foccacia brød.

    SvarSlett
  3. God morgen vennen! :-D Åh, så nydelig og foccacian så virkelig deilig ut. Tusen takk for tips!

    Håper dere har det fint! Her er det full jobb igjen, og når A er borte har jeg noen dager fri. Neste uke skal vi 3 dager i sverige med et vennepar og deres to små! Det blir kjempedeilig, da skal også julegavene hanfles ferdig!

    Ha en fin dag!
    Godklem J

    SvarSlett
  4. Hei Kjersti
    For et lekkert servise og ildfast form. Må nok en tur innom Rafens skjønner jeg.
    Gøy å følge deg på bloggen din, den er kjempeflott

    SvarSlett
  5. Hei Kjersti,
    det så veldig lekkert ut. Og servise liker jeg også. Jeg elsker bildene dine! Ha en fin dag.
    allesistgut :)

    SvarSlett
  6. Så vakre lyse bilder - utrolig fint :)

    SvarSlett
  7. Vilka fantastiska bilder!
    Underbar färg på porslinet..

    Nu blev jag hungrig.. blev en alldeles för snabb morgon:)

    Kram

    SvarSlett
  8. Så underbart med brödet i den fina formen! Ha en bra dag! Varma hälsningar/Malin

    SvarSlett
  9. Hei
    Nydelig service!!! og tusen takk for at du drøyer julen litt, siden jeg er stor fan av bloggen din :o)

    Gunn B

    SvarSlett
  10. Flott form og nydelige bilder..som alltid :)

    SvarSlett
  11. Jeg bakte Foccacia for første gang i går. Det er bare så deilig. Hadde på soltørkede tomater, men jeg må ha gjort noe feil. De ble harde og ramlet av... Håper på bedre lykke neste gang.

    Artig å se at Rafens har oppdatert seg. Eller det er jo mulig de har gjort det for lenge siden, bare at jeg ikke har fulgt helt med. Det var hos Rafens jeg kjøpte mitt aller første servise og andre kjøkkenting. Men så var det i mange år hvor butikken ved Egertorvet hadde store plakater med opphørssalg og ombygningsalg. Da sluttet jeg å gå dit... Var innom nettsiden deres og nå tror jeg butikken igjen skal komme på listen over butikker jeg må innom når jeg er i Oslo.

    Kari :-)

    SvarSlett
  12. den formen var utrolig fin.
    både farge og form.

    SvarSlett
  13. He he, tenkte akkurat "Jøss, hu imponerer med matlaging!" Men nei, godt du ikke går over til matblogging. Lekker form by the way! Og brødet (eller foccacia'en)så jammen meg god ut den og.. Det er sant, du er flink å holde igjen julen.. Jeg har begynt, jeg kjenner faktisk julestresset komme. Men det kan jo hende kommer fordi jeg hvert år er sent ute med det meste, og hvert år skal jeg bli bedre.. Men, havner nok i det samme gamle mønsteret i år igjen.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  14. Hær fikk de seg jammen en fin reklameplass... Nydelig bilder og nydelig form!

    SvarSlett
  15. For en utrolig vakker form og te kopper. Og hvor flink er ikke du til å ta vakre bilder. Blir helt inmponert. Gleder meg til å se julepyntingen din.
    Ønkser deg en fin dag.

    SvarSlett
  16. WOW, helt nydelig farge på den formen, og elsker foccattia brød, kanskje jeg må prøve tipset om bløtere deig og mere etterheving! Likte også spesielt godt servise du viser her, må inn å sjekke nettsiden jeg :) Klem Linda

    SvarSlett
  17. Hei!
    Et godt tips...Ønsker du saftigere foccatiabrød eller pizza for den saks skyld?Anbefaler 50-50 hvetemel og durumhvete!Prøv:-)Mvh Wenche(Tjøme1985-1991!!!!!)

    SvarSlett
  18. Nydelig servise, nydelige bilder og nydelig focaccia brod!

    Du er flink :)
    klem Nina

    SvarSlett
  19. Ser LJUVLIGT GOTT ut.... Och Formen,,,, har en likadan, sååååååå snygg å kanon storlek....

    Kram kram josse

    SvarSlett
  20. Mmmm, herlig med foccacia. En stor favoritt her hjemme også! :o)

    Likte kjempegodt den ildfaste formen. Må kikke etter den neste gang jeg er innom Rafens.

    Har faktisk et innlegg om mitt nye servise i dag også. Det har også slik søt kule-dekor, og kommer fra Home & Cottage.

    Ønsker deg en fin kveld!

    Klem,
    Anette Willemine

    SvarSlett
  21. For et morsomt oppdrag. Rafens har så mye fint. Både formen og koppene er knallfine. Elsker den lyseblå fargen.
    Og Focacciaen...mmmmm.♥ Mitt beste tips for å få den saftig er god olje. Når du synes du har hatt oppi for mye så tar du litt til. ;)

    Ha en fin kveld kjære deg.
    Klem

    SvarSlett
  22. Vilken fin form. En underbar pastellig färg!

    /Kristina

    SvarSlett
  23. Så fin form!!
    Og spennende oppdrag da.
    God kveld:)

    SvarSlett
  24. Lekkert! Og det brødet såg kjempegodt ut! Synes det er bra at du tar bilde av alt godt du lagar! Her er produksjonen ved kjøkkenbenken på minus 24... ;) Skriv og skriv, og tek bilder :) Men i desember skal eg ta det med ro, kjenner at det røyner på baki ryggen... Men eg har det kjekt! Fekk ein forepørsel frå butikk eg også sist helg, trur eg skal takke ja? Veldig spennende! :)

    Ha ei flott veke vidare kjære du!
    God klem frå Elin :)

    SvarSlett
  25. Å, fantastisk! Enda en ting på julegavelista :D Og så kjekt med noe som kan taes ut av ovnen og nærmest rett på bordet- og se bra ut.

    SvarSlett
  26. Åh, så gott det ser ut..härliga bilder som alltid!!

    Ha en skön kväll!

    Kram Linda

    SvarSlett
  27. så fine bilder, og ikke minst fin blogg. serviset ser fantastisk ut!

    SvarSlett
  28. Utruleg fin form , og foccaciaen ser nyyydeleg ut! Mmm...

    God helg! :)

    SvarSlett