tirsdag 11. desember 2012




My very first "Bascetta star"




Let´s face it, jeg er hekta på stjernebretting for tiden!
Jeg fascineres av hvordan mennesker faktisk har funnet opp disse vakre kunstverkene, 
sittet der og tenkt ut, prøvet og feilet, og kommet frem til noe så vakkert, 
kun med utgangspunkt i et vanlig papirark. Og til og med UTEN lim...;)!








Og hva skulle man gjort uten YouTube??? Der finner man jo ALT, og jeg lover, 
det er en egen verden bare for oss som vil brette stjerner;)
Det var helt tilfeldig at jeg kom over denne stjernen over, og jeg bare måtte prøve!
Tenkte først at det var et "dødfødt" påfunn, men jeg lover, 
det er faktisk ikke så vanskelig som det ser ut!
Stjerna er 3dimensjonal, og består av 30 kvadratiske ark
som hver for seg brettes likt i forkant av monteringen. 
Det er størrelsen på arkene som bestemmer hvor stor stjerna blir. 
Selv har jeg brukt glossy fotopapir, og klippet A4 ark kvadratiske. 
Min stjerne fikk da både glossy og matt look, ganske fint ble det faktisk!
Etterpå monterer man disse 30 bitene sammen, og dette er altså resultatet!
Er det ikke fantastisk at det går an?!
Den er litt tidkrevende, men brettingen går unna etterhvert, 
og alle arkene brettes jo på lik måte:)








Det startet med at jeg forsøkte meg på stjerna på bildet til venstre over, 
som så mange andre av dere også har brettet.
Så kom jeg over fremgangsmåten på den til høyre, den kan både ligge, 
henge på vegg, eller stå på høykant. 
Jeg må kjøpe inn papir i litt ulike farger ser jeg jo nå, for jeg brukte bare noe jeg hadde liggende...
Gamle bøker er bare helt supert, men sjekk først at arkene er lette å brette.








Følelsen av å skape noe helt selv er bare sååå god, 
og spesielt julepynt synes jeg er gøy å pusle med på egenhånd. 
I år skal all pynt på juletreet være hjemmelaget!
Og så koster det jo ikke en eneste krone dersom man bruker noe man allerede har i hus!








Her har dere linkene til YouTube;



Finn frem saks og papir, brett opp armene, sett deg foran dataskjermen, 
kanskje med en kopp gløgg, litt julegodt, selvfølgelig vakker julemusikk, 
og trykk på pauseknappen underveis. Litt spoling frem og tilbake blir det også;)
Lykke til:)!








Og ja forresten, sånn ser det ut i stua når det fotograferes, 
man bruker det man har tilgjengelig, og det enkle
er oftest det beste;)


Fin kveld


Og takk for alle fine ord på det forrige innlegget...:)


33 kommentarer:

  1. Fantastisk flott! Det er heilt utrulig:-)
    og knall fine bilder vart av dei og;-)

    SvarSlett
  2. Åi, for en stjerne! Den må jeg prøve på med en gang:-) Hvor mangen timer tok det?

    SvarSlett
  3. Nix, vil ikkje prøve meir. Får så veldig vondt i nakken av brettinga. Men den liggande trur eg at eg skal klare ;)

    Men du verden så flink du er!

    klem,
    e

    SvarSlett
  4. oh that looks difficult... ;) and really nice!!

    i tried some origami some time ago, but i found that it wasn't made for me *haha*

    i really appreciated the "behind the scenes" ;-)

    have a nice evening,
    salma

    SvarSlett
  5. It looks very nice! And very difficult:( Beautiful pictures as always!


    Aggy
    Aggyslifestyle.blogspot.com

    SvarSlett
  6. Tusen takk for tips og inspirasjon !! Dette skal jeg jammen meg prøve, kjøpe gløgg skal jeg også gjøre :)

    SvarSlett
  7. Så flink du er. Kjempefine stjerner og flotte bilder : )

    takk for super inspirasjon og finfin førjulstid videre!

    SvarSlett
  8. Du imponerte ihvertfall meg :) Eg skal jammen prøve meg på ei slik 3D stjerne eg og! Håper berre eg er like flink som du! :))

    Klem Nina

    SvarSlett
  9. ... må innrømme at jeg ikke har blitt bitt av "brettedillan" i år;)) Har ikke hatt tid. Men dette var jo bare imponerende, Kjersti ! Arrangerer du kurs neste år ? *smiler*

    STOR KLEM

    SvarSlett
  10. Så flott ei stjerne Kjersti!
    Imponerende!
    Flotte bilder og massevis av inspirasjon som alltid.

    Ønsker deg ei fortsatt fin uke!
    Klem fra Hilde

    SvarSlett
  11. Jeg kan ikke fatte at jeg ikke har sett bloggen din før nå. Den er simpelthen helt fantastisk og du tar fantastiske bilder og virker som om du bobler over av kretivitet. Kjempegøy å bla gjennom side etter side med 100 prosent inspirasjon. Tusen takk! :-)
    marianneleonora.blogspot.com

    SvarSlett
  12. Så lekker stjerne! Takk for herlig inspirasjon! Flott bidrag under her også, du har det så kjempefint hjemme! Ane

    SvarSlett
  13. OJ!!! Vilka underbara stjärnor. /Anna

    SvarSlett
  14. Oh, this is so beautiful and creative !!
    Thank you for the links and the ispiration :)

    xx Lyriel
    http://spittingdragon.blogspot.com/

    SvarSlett
  15. WOW for ei flott stjerne. Den så innmari vanskelig ut ja. Vært hekta på slike bretta papirstjerner i en årrekke nå, og blir aldri lei. Kjempe gøy å brette og nydelig resultat. Nydelig setting i bildene dine også.
    Ønsker deg en flott dag
    klem Jane

    SvarSlett
  16. Hei Kjersti! Nå ble jeg superinspirert!! Takk for et flott innlegg! Lurte forresten på: er det greit å "Pinne bilder" herfra til Pinterest eller? når jeg kommer over sånne poster som det her, trenger jeg å lagre ideen for å ikke glemme hverken den eller bloggen den kom fra.. så ?? :) Ha en finfin dag!

    Ingrid

    SvarSlett
  17. Wow, så kul den stjernen var! Jeg husker vi brettet noe lignende på skolen for mange år siden, men jeg har ikke prøvd meg i voksen alder, fikk lyst til å teste ut bretteferdighetene mine nå ;-)

    Vakker stemning i bildene dine!

    SvarSlett
  18. Wow, for en fantastisk stjerne!! Du har en utrolig inspirerende blogg, og jeg simpelthen elsker stilen din. Kreativiteten bobler i meg etter å ha vært inne på bloggen din:)
    Jeg synes den hvitmalte panelen en ser på veggen i det forrige innlegget er sååå superfin, kan du være så snill å fortelle meg hva den heter og mål (bredde på bordene) da vi straks skal igang med utskifting av stue og kjøkkenveggene?
    Ha en fortsatt fin førjulstid:)
    Mvh. Nina

    SvarSlett
  19. nydelige stjerner! likte veldig godt de to minste, så får se om jeg får ånden over meg å prøver meg ;-)
    kjempe fint stayla opp :-)
    fin god helg til deg.
    Line

    SvarSlett
  20. Wow! Så utrolig fint! Så flik du er! Jeg har prøvd å lage stjerner selv, men det ble for avansert :p mangler tålmodigheten.. Nydelige stjerner!

    SvarSlett
  21. Lekre bilder - som alltid! Elsker de nesten sorthvitt tonene :) Fant stjerneinspirasjonen din hos Elisabeth Heier ;) Jeg har brettet et par av de i 3D (nesten lik din store)Men den som ligger på bordet skal jeg jammen prøve meg på, utrolig kul og lekker!

    Fortsatt god jul og takk for tips! :)

    //Beate

    SvarSlett
  22. Nå har jeg også brettet Bascetta-stjerna! Har lenge styrt unna modulær origami på grunn av min litt utålmodige natur, men det er jo så veldig verdt det :) Du tar utrolig fine bilder, og veldig gøy med "behind the scenes" :)
    Takk for link til videoen, det var en av de bedre jeg har sett.

    Vera, Fold you so!

    SvarSlett
  23. Wonderful blog ! ✿ I'm a new follower

    SvarSlett
  24. The style is so unique. Thanks for publishing this kind of blog, Keep blogging!

    SvarSlett
  25. Lot of interesting information here. Thanks for sharing. keep it up

    SvarSlett
  26. Thanks for a very interesting blog. Waiting for the next blog updates.

    SvarSlett
  27. Its full of information here that I am looking for, Great work!

    SvarSlett
  28. I want to see new information on this site.. This is awesome, thanks a lot!

    SvarSlett
  29. It is in reality a nice and helpful piece of information.

    SvarSlett
  30. I have been reading this blog for several months and also I am very happy to get many entries from this blog

    SvarSlett
  31. Hi very nice blog!! Man .. Beautiful .. Wonderful

    SvarSlett

  32. Thanks and Best of luck to your next Blog in future.

    SvarSlett
  33. Thanks designed for sharing such a pleasant thinking,

    SvarSlett