fredag 8. februar 2013



Kontraster






Kontraster i et rom, i et interiør, er det som for meg definerer hele atmosfæren og (eller opplevelsen) av de vi ser. Jeg har alltid vært opptatt av kontraster, og kanskje spesielt mellom ulike materialer.
I et ellers så hvitt rom, min egen hvite base, hadde det vært ganske kjedelig og sterilt dersom jeg ikke hadde lekt meg med kontraster.
Det betyr uansett ikke at et hvitt rom ikke kan være kontrastfyllt. Et rom der alle elementer er hvite, og kontrastene kun skapes ut fra teksturer, tekstiler, og andre materialer, fascinerer meg alltid.







Hjemme hos meg bestemte jeg meg for eksempel for å legge hvitmalt glattpanel da vi renoverte i fjor. Jeg er veldig glad i hvite slette vegger også, men i og med at alle flater er hvite her hjemme, følte jeg at treverk på veggen, ville skape en lun atmosfære, samtidig som det ikke ville dominere for mye.








Ellers er det flere innslag av treverk i gråhvite toner som bryter med den hvite basen rundt.
Det er interessant å se hvordan en gammel trekrakk freheves sammen med  andre enkle elementer og vice versa.
I mitt ellers så tomme vindu (jepp, gardiner mangler), har jeg feks. stillt opp en "furet værbitt" grein, som jeg har funnet i vannkanten på en rundtur rundt her på øya.








Det sorte skapet er et annet element her i huset som skaper kontrast, og nå bruker jeg det også som en slags moodboard, som jeg lett kan endre når jeg ønsker det.
Jeg har fått spørsmål om jeg har brukt tavlemaling (for jeg har også skrevet med kritt på det), men jeg har faktisk brukt et malingsspann jeg hadde ståenede med Jotuns sorte purecolor, en helmatt maling.









Noe annet jeg er veldig glad i, og som virkelig er bemerkelsesverdig i hvite rom, er gamle og slitte terakottapotter. Jeg har alltid vært svak for gamle skjøre gjenstander, og kontrasten kan vel nesten ikke bli større enn når man planter en helt fersk perleblomst oppi;)








Kontraster i tekstiler gir lunhet og varme.
Mønster, ulike stoffer, garntyper, mangfoldet er jo uendelig.












Jeg jobber med en liten bildevegg som dere kan se, og  fotografier, uansett om det er sorthvitt eller farger,  kanskje med innslag av noen fine tekster, er noen av mine favoritt elementer i et interiør.
For ikke å snakke om puter da...;) 

Jeg hiver meg på Nib´s utfordring:)



Håper fredagsfølelsen er på plass,


KLEM




46 kommentarer:

  1. Nice photos! I love your blog. Have a nice weekend.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Ååå, tipper det blir du som stikker av med seieren - bildene dine er iallefall i en klasse for seg :) Lykke til i utfordringen. Ha en fin helg!
    Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, det var jo veldig hyggelig sagt, Cathrine:)
      Vi liker nok mye av det samme, du og jeg:)))

      KLEM og God Helg:)

      Slett
  3. fantastiske bilder! heilt nydelig stemning og atmosfære i dei.
    En klar favoritt;-)

    god helg!

    Malin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Malin:)

      KLEM

      Slett
  4. Hei!
    Så koselig med innlegg fra deg igjen :)
    Lykke til i utfordingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, ja vi er helt satt ut av sykdom her hjemme, og tiden strekker så vidt til...
      Håper på bedre tider nå;)

      KLEM

      Slett
  5. O la la! Heeeelt Kjersti-style! Digger det!

    God helg

    Klem

    SvarSlett
  6. Herlig, alt sammen !!
    Liker stilen din , veldig :)
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk, så hyggelig å høre:)

      KLEM:)))

      Slett
  7. Nydelige kontraster ♥
    Du har det så fint:)

    Lykke til!

    SvarSlett
  8. Liker stilen din:) gleder meg til neste innlegg allerede:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Tonje:)
      Håper det ikke drøyer så lenge;)

      KLEM

      Slett
  9. Bildene dine er magiske!
    Håper du når laaangt opp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig fint sagt, An-Magritt, tusen takk:)))
      KLEM♥

      Slett
  10. Nydeligere bilder, Kjersti!

    SvarSlett
  11. Vakre, vakre bilder - med den fine
    og gode stemningen som alltid finnes i
    bildene dine.. : )
    Masse lykke til, vinnerpotensiale her!

    God klem til deg vennen : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Du da..., så koselig sagt, Elisabeth♥
      I like måte må jeg bare si:)))

      KLEM:)))

      Slett
  12. Her var det masse flott å hvile øynene på! Nydelig interiør!:)
    Et supert bidrag til utfordringen:) Lykke til!

    Klem Marit

    SvarSlett
  13. Vakkert - som alltid:) Er ofte innom din blogg og kikker rundt i innleggene. Bildene inspirerer så mye:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du titter ofte innom meg:)))

      KLEM

      Slett
  14. Nydelig bidrag...
    Dette innlegget og ikke minst huset har du lagt sjelen din ned i :)
    Ønsker deg masse lykke til og god helg!
    Klem May Helen

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord, May Helen♥
      Ja, det har gått noen timer med til å planlegge denne renoveringen,
      og vi er jo ikke halvferdige engang, hjelpe seg....;)

      KLEM:)))

      Slett
  15. Nydelige bilder og fantastisk bidrag:)
    Lykke til
    Ha en herlig helg
    Klem Merete

    SvarSlett
  16. Ja som jag sagt tidigare , säger det igen!! Jag ÄLSKAR erat hem!! Så snyggt, mysigt och underbart!! Du får verkligen alla bitar att falla på plats! Ursnyggt!!;)

    SvarSlett
  17. Tusen ♥lig takk, det var hyggelig å høre, Sofie:)))

    KLEM

    SvarSlett
  18. Hej Kjersti!
    Vill bara säga att du har en underbar blogg med otroligt vackara bilder. Ljuset är fantastiskt!Längtar hela tiden efter nya inlägg! Mvh Anna M

    SvarSlett
  19. Vakre bilder fra det herlige hjemmet ditt - et flott bidrag!

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem Katrine

    SvarSlett
  20. Så fint ;-) Jeg digger svart og hvitt interiør ;-)
    Har mye av det hjemme selv også ;-)
    Ha en flott kveld. Klem Hilde

    SvarSlett
  21. Så mange flotte bilder :) Har du kjøpt trekrakken eller er det en gammel skatt ? :)

    Den var superfin :)

    Ha en flott uke :)

    SvarSlett
  22. I like these contrast, as I like the whole style of your blog. Well done!

    Greatings from Hamburg
    Valery
    http://leuchtend-grau.de

    SvarSlett
  23. Keep up the good work you are doing here

    SvarSlett
  24. I was looking for another article by chance and found your article I am writing on this topic,

    SvarSlett
  25. so I think it will help a lot. I leave my blog address below. Please visit once.

    SvarSlett